مدرسه عشق
| ||||||||||||||||||||||||||||||
شهید به عنوان یک سرمشق و الگویی در جامعه حضور همیشگی دارد و به همین خاطر است که به عقیده برخی محققان ، خداوند شهید در شمار پیامبران و صالحان قرار می دهد.(آیه ی 69سوره نساء) اما به راستی شهادت به چه معناست ؟ در عرفان دو تعریف درباره شهادت وجود دارد: 1-تعریف مشترک:این تعریف همان تعریفی است که شریعت به آن اعتقاد دارد.چون عارفان به آ؛موزه های دینی اعتقاد دارند و به آن پایبند می باشند ، به مرگ در راه خدا شهادت می گویند و به آن اعتقاد و باور دارند. 2-تعریف عارفانه:دراین تعریف ، شهادت به عنوان نگرش «درونی و انفسی» تعبیر می شود.انگیزه اصلی و عمده شهادت در این نگرش ، جنبه اعتقادی است و خمیر مایه آن «عشق و محبت» دیوانه واری است که منجر به جان باختگی می شود. شهدای این نگرش نیز دو دسته اند: نخست گروهی که به دلیل اعتقادات خاص عرفانی و دگر اندیشی به وسیله ی حکم مخالفان به شهادت رسیده اند.مانند:عین القضات (525ه ق) دوم گروهی که در سماع یا شوق بیش از حد، جان خود را از دست می دهند. مانند: ابوبکر اُشنانی (301 ه ق ) اما عوامل موثر در شهادت از نظر عرفان به عوامل درونی و بیرونی تقسیم می شوند . عوامل درونی مانند: عشق و شیفتگی و سماع که از درون جان انسان ها سرچشمه می گیرد.
عوامل بیرونی (دگر اندیشی) مانند:آزاد اندیشی واعتقاد به وحدت وجود و... که از اجتماع سر چشمه می گیرند. بنابراین طبق اسلام هرکس در راه خدا و برای او کشته شود،شهید محسوب می شود و این تعریف را عرفا و علما نیز پذیرفته اند البته آنها کسانی که از شدت شور و شوق به حق جان می بازند را نیز شهید تلقی می کنند.با اینکه به این تعریف اشکالاتی نیز وارد شده همه عرفا و دانشمندان این کار را پسندیده وآن جزء بهترین کار ها به شمار می رود. منبع: نیری، محمد یوسف و خیر اندیش، سید مهدی(1384)، «شهید و شهادت در عرفان اسلامی»، علوم اجتماعی و انسانی، 42 منبع: درباره : دفاع مقدس و شهدا , اوصاف رزمندگان اسلام , برچسب ها : شهادت , معنی شهادت , عرفان اسلامی , بازدید : 76
[ ] [ 14:57 ]
[ نویسنده :
حدیث باقری ]
مطالب متفرقه
نظر بدهید
|
||||||||||||||||||||||||||||||
[قالب وبلاگ : صالحون] [Weblog Themes By : salehon.ir] |